Du coche à l’autocar: /From stagecoach to motorcoach:

Le mot coche apparait en Hongrie en 1518. A l’époque c’est une voiture qui se différentie par ses suspensions métallique, les autres voitures étant le plus souvent des chariots « branlant ». Le mot vient de village hongrois ‘Kocs’ ou il a été créé, et signifie ‘bélier’.

The word stage coach appears in
Hungary in 1518. At the time it is a car which is differentiated by its suspensions of metal, the other cars being generally carriages “shaking”. 

  Blason de ‘Kocs’ 1518/Kocs blazon 1518C1

Aux alentours de 1780 apparait la forme classique du coche français. Utilisé par les différentes messageries du royaume, ce sont les plus grosses et les plus lourdes d’Europe. Composée de trois compartiments représentant les trois classes de l’époque, on trouvait :

- Le coupé à l’avant : 3 places de luxe sont réservées aux riches

- l’intérieur au centre : pouvant accueillir 6 personnes en vis-à-vis généralement des bourgeois.

- la rotonde à l’arrière : l’accès se fait par le cul, 2 à 6 personnes les plus pauvres s’y entasser.

En plus de ses compartiment, l’impérial (du fait de sa position en hauteur) accueil sur le toit le cochet et 2 voyageurs des moins fortunés car ils voyagent en plein vent. Derrière eux se trouve le magasin sous une bâche.

Enfin le postillon monte sur le premier cheval pour diriger la diligence.

In the 1780’s the traditional shape of the French stage coach appears. Used by the various mail-coach of the kingdom, they are the largest and the heaviest of
Europe. Composed of three compartments representing the three classes of that time, we found: 
- The ‘coupé’ in front: 3 luxury places are reserved to the rich person  - Interior in the centre: being able to accommodate 6 people generally in opposite for  the ‘bourgeoisie’. - The rotunda at back: the access is done by the rear, from 2 to 6 poorest people can pile up there. In addition to this compartment, there is the ‘imperial’ (due to its height position) reception on the roof the driver and 2 travellers of the more unfortunate people because they travel in full wind. Behind them you will find the ‘store’ under a cover. Finally the man who direct horses goes up on the first one. 

Coche classique XVIIIe / Stagecoach classic XVIIIth century

 C2b

Le mot « diligence » apparait à la fin du XVIIIe siècle pour qualifier le coche Dijon-Lyon ou « diligence de Lyon » du fait de sa rapidité.

Le XIXe siècle voie naitre toutes sortes de machine à vapeur et évidement c’est les diligences qui sont les premières à remplacer les chevaux par une chaudière.

The word “diligence” (quick mail-coach) appears at the end oft XVIIIth century to qualify the stagecoach Dijon-Lyon or “
Lyon’s diligence” because of its speed. The XIXth century sees being born all kinds of steam engine and obviously the stagecoach are the first to replace the horses by a boiler.
 

Diligence de Macerone en 1835 / Steamcoach of Macerone in 1835

C3

Au début du XXe siècle les diligences à vapeur et les diligences automobiles (à essence) ont encore du mal à s’imposer face au lobbying des chevaux. Les trois classes sont encore présentes, mais le fort succès de l’omnibus à un seul corps, va finir s’imposer.

At the beginning of the XXth century steam’s mail-coach and motor coach (with gasoline) have always difficulty to impose themselves against the horses lobbying. The three classes are still present, but the strong success of the omnibus with only one compartment, will finish imposing itself. 

omnibus De Dion 1900

C4

Delayae 2 classes en 1910 / Delayae 2 classes in 1910

C6

En parallèle un autre type fait son nid dans les excursions et visite de villes: le char-à-bancs.

6 à 8 bancs sont posés sur le châssis et des portières sont disposées à chaque extrémité.

In parallel another type makes its nest in the excursions and visits of cities: the ‘char-à-banc’. 6 to 8 benches are posed on the frame and doors are laid out at each extremity.

Char-à-banc De Dion 1910

 C5

Le mot auto-car apparait seulement dans les années vingt quand les diligences ont enfin disparut de nos campagnes. De auto pour automobile et car pour carrosse, c’est aussi le nom d’un constructeur automobile U.S. du début du XXe siècle. Le mot anglais car, désignant une voiture a pu aussi être ramené à ce moyen de transport car à l’époque, les autocars sont des voiture rallongées aux états unies.

The word coach appears only in the Twenties when stage-coaches have finally disappeared from our countryside. Motor for engine and coach (car in French) from stagecoach, it is also the name of a Truck
U.S. manufacturer from the beginning of the XXth century. The English word ‘coach’ (car in French), meaning also a car could be brought back to these means of transport because at the time, the coaches are car lengthened with the
U.S.A.
 

Studebacker 1917

 C7

En 1922 Fageol aux USA sort le « Safetycoach ». C’est le premier auto-car à châssis surbaissé. Ceci le rend plus sûr car il est moins haut et donc risque moins le renversement. Il n’y a pas encore de couloir de circulation et des portières sont comme sur le char-à-banc en bout des rangées de sièges.

In 1922 Fageol in the
USA launch the “Safetycoach”. It is the first lowered frame of coach. It is more secured as the height of the vehicle is decrease, so less risk of reversal. There isn’t gangway yet, and doors are like in ‘char-à-banc’ in both side of the row of seats. 

Safetycoach Fageol 1922

 C8

En 1927, Fageol révolution l’autocar en sortant le « Twin-coach ». Premier autocar monobloc, il possède deux petits moteurs placés sous le châssis, ce qui libère de la place dans le salon passager. Le couloir centrale apparait et de se fait la hauteur du véhicule augmente.

In 1927, Fageol revolutionize the motor-coach by launching the “Twin-coach”. First monobloc coach, it has two small engines placed under the frame, which releases spaces in the passenger saloon. The central corridor appears and due to this fact, the height of the vehicle increases. 

Twincoach Fageol 1922

 C9

Dans les années trente l’aérodynamisme ou ‘streamline’ à la mode avec l’aviation, va rapprocher sa carrosserie de celle des avions. De superbes lignes apparaissent.

In the Thirties aerodynamics shape or `streamline’ in vogue with aviation, will bring closer its body to the plane’s one. Superb lines appear. 

                  Büssing 1929

 C10

La Pickwick U.S. corporation sort en 1932 un autocar révolutionnaire pour voyager la nuit : le ‘nightcoach’.En plus des avancées de Fageol, Dwight Austin l’ingénieur responsable du projet, dispose le moteur à l’arrière en transversal, et invente un renvoi d’angle pour
la transmission. Sa conception est autoportante (sans châssis) et il possède six compartiments en duplex.

The Pickwick U.S. Corporation launches in 1932 a revolutionary coach to travel the night: the `nightcoach’. In addition to the projections of Fageol, Dwight Austin the engineer responsible for the project, mount the engine transversally at the rear and invents an angle drive for the transmission. Its design is self-supporting (without frame) and it has six compartments in duplex. 

nightcoach 1932

 C11

En 1937, Yellow-coach le constructeur de taxi nord américain embauche Dwight Austin et avec lui son brevet d’angle de transmission et sors le ‘model 719’. Il possède pour la première fois un porte d’accès avant l’essieu avant ; des soutes sous le plancher ; une climatisation de série ; et toutes les autres inventions : moteur arrière transversal à renvoie d’angle ; structure autoportante monobloc.

Depuis cette date, la conception de l’autocar n’a presque plus évolué.

In 1937, Yellow-coach the manufacturer of
U.S. taxi engages Dwight Austin and with him it’s patent of angle drive transmission and launches the `model 719 ‘. It has for the first time a front door access before the front axle; luggage compartments under the floor; air-conditioning in series; and all other inventions: transverse rear engine with angle drive; self-supporting skeleton structure. Since this date, the shape of the coach did not develop almost any more.
 

model X1/719 Yellow-coach

 c12.jpg

Toujours aux états unies, GMC qui a repris Yellow coach sort en 1949 un autocar avec en série des toilettes : le ‘Scenicruiser’. Placé au centre de l’autocar, la partie arrière est surélevée pour dégager la vision des places arrière. Ceci permet aussi un volume de soute accrus.

Il sera rapidement copier par beaucoup de constructeur dans le monde entier avec parfois une partie surélevée plus longue ou encore double comme en Argentine.

Always in the
United States, GMC the successor of Yellow coach launches in 1949 a coach with in series the toilets: the `Scenicruiser’. Placed at the centre of the coach, the back part is elevated to release the vision of the back places. This allows also an increased volume of luggage compartment. It will be quickly copied per a lot of manufacturer in the whole world with sometimes a longer or a double part raised as in
Argentina.
 

Scenicruiser GMC 1949

 C13

Camecas/Deutz 1962

 C14

Il faudra attendre 1971 avec la sortie du Neoplan ‘Cityliner’ premier surélevé compacte, pour que le flambeau de la nouveauté ne quitte les USA pour l’Allemagne.

It will be necessary to wait 1971 with the launches of Neoplan’s `Cityliner’ first elevated compacts, for seeing the torch of innovation leaving the USA to
Germany. 

Cityliner Neoplan 1971

 C15

En 1977 le carrossier Drögmöller propose un autocar avec plancher incliné le ‘E330 Comet’. Son nom explique sa forme : la ligne des baies remonte en même temps que le plancher vers l’arrière du véhicule pour former une commette.

In 1977 the German bodybuilder Drögmöller proposes a coach with inclined floor the `E330 Comet’. Its name explains its form: the line of windows follows the inclining of the floor and goes up to the rear of the vehicle to form an asteroid shape. 

E330 Comet Drögmöller 1973

 C16

L’argentine n’est pas en reste au milieu des années quatre-vingt elle lance la mode en Amérique du sud des carrosseries en forme de fusée. Le carrossier de Necochea Aerobus sera l’instigateur avec son ‘Galactico’ en 1986.


Argentina will take the leadership of innovation in the middle of the Eighties. It launches the rocket’s coach shape in south America. The bodybuilder of Necochea Aerobus will be the instigator with his `Galactico’ in 1986. 

Galactico Aerobus 1986

  C17

Une petite révolution interviens en 1992 lors de la sortie du ‘Setra S312’ de Kässbohrer. Les deux rétroviseurs sont carénés et permettent de loger 4 miroirs offrant une vision des angles mort du de l’autocar. Dés lors, les rétroviseurs feront partie intégrale du style du véhicule chez tous les constructeurs.

A small revolution intervened in 1992 when Kässbohrer launches the `Setra S312′. The two rear view mirrors are careened and make it possible to place 4 mirrors offering a vision of the dead angles of coach. Consequently, the rear view mirrors will be integral part of the style of the vehicle by all the manufacturers. 

S315 Kässbohrer 1992

 C18

Après plusieurs prototype de pavillon transparent chez SETRA ou de remontée de baies sur le toit chez Neoplan, Irisbus propose de série sur le ‘Magelys’ des voussoirs vitrés. A l’instar des voitures, cette tendance risque fort de se généraliser par la suite.

After several prototype of transparency roof by SETRA coaches or turning windows on the roof byt Neoplan coaches, Irisbus proposes in standard on the `Magelys’  glazed roof corner. Following the cars example, this big tendency risk to spread at all manufacturers. 

Magelys Irisbus 2006

 C19

Dans ce petit historique j’ai volontairement ignoré tout les autocars spéciaux comme les double-étages ou les autocars articulés pour rester sur le model standard. Je n’ai pas non plus parlé des longueurs qui n’ont cessé de s’accroitre pour atteindre aujourd’hui un maximum de 15m non articulé.

In this small history I voluntarily was unaware of all special coaches like the double-deckers or articulated coaches to stay on the standard model. I didn’t speak also of the lengths which didn’t cease increasing to reach today a maximum of 15m for rigid coaches.

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